Reklama
 
Blog | Pavel Sobek

Zánik individualismu?

Nadpis by možná mohl naznačovat něco zlověstného, ale ve skutečnosti tomu tak není. Neznamená více než otázku nad dlouho předvídaným střídáním epoch. Tak jako zanikla (vyčerpala se) epocha Babylónsko-Egyptská a po ní epocha Řecko-Římská, děje se tak i s dnešní epochou Germánsko-Anglosaskou. Ztráta dynamiky v dané epoše pak ukazuje její vyčerpání přínosu a horší, dříve promíjené stránky. 

To, co je v anthroposofii Rudolfa Steinera prezentováno jako současná Germánsko-Anglosaská epocha, přivedlo do lidského světa všechny možné projevy individualismu a jeho prosazování.

To přínosné, co tato epocha přinesla a přináší, je v důraz na osobní odpovědnost, na schopnost jednat razantně sám za sebe a zvyšovat kvalitu svých schopností. 

Reklama

To horší je pak vypjatý egoismus, střetání se s druhými za často neetických podmínek, elitářství a krajní (někdy až chorobné) projevy (materialistické) touhy vlastnit a připoutávat se ke světu věcí a požitků. Je to svět především vlastnění věcí a podobování si, než spolupráce. Takto se ego osobnosti vydává do boje o vytoužený komfort.

Jako psychoterapeut sleduji, že tzv. lidská osobnost nepřichází na svět hotová, ale pod vlivem rodiny, školy a vyhraněných požadavkům okolí se zde ego nového člověka podstupně formuje, a to od přibližně od tří let věku dítěte. Od této doby se formuje osobnost a ustaluje vyhranění ega. A epocha ve které žijeme, tlačí jedince do velmi silného prosazení se ega jedince na úkor ostatních. Tak vzniká na jedné straně „bojechtivost“ a pocity vítzství a pkoření druhého, na straně druhé frustrace neúspěšných. 

V praxi tato epocha rozhodně nemůže vyhovovat kolektivismu socialistického typu, materialistické představě socialistického ráje hmotných statků a výdobytků. I tam je totiž kořen ideologického posuzování a nadřazenosti „jedněch druhým“, byť vládne dělnická strana svými zástupci. Pasivní kolektivismus bez sebe-si-vědomého a smysl života svého vytvářejícího jedince ukazuje pouhé vyrábění pro konzumaci, parcelování hmotných statků a nemastno neslanou participaci „ovcí“ v schopnostmi neurčeném nevyhraněném celku. 

Střídání epoch bylo v historii zaznamenáno např. v staroindickém pojetí střídání jug, přičemž v té nejtemnější, kalijuze, se nyní nacházíme. Slovenský sofiolog Emil Páleš již delší dobu poukazuje na jednotlivé pětisetleté celky střídání inspirace lidstva v nejrůznějších oborech díky vyzařování kvalit archandělů. Neopírá se přitom o vágní esoteriku, ale o důsledné vědecké výpočty daných cyklů a sledování vyzařování „inspirací“ do kvalit a děl u tvůrců dané epochy (viz Emil Páleš, Angelologie dějin I, II). Již zmíněný anthroposof Rudolf Steiner, člověk s mimořádnými schopnostmi vědeckého i duchovního rozhledu, s rozvinutým vhledem do epoch vývoje lidstva (a zároveň s precizníě odvedenou vědeckou argumentací) zaznamenal ve svých spisech sled navazujícíh velkých civilzačních epoch.

V seřazení epoch zde máme po sobě nejdříve po sobě jdoucí civilizaci polární (éterickou), hyperborejskou, lemurskou a atlantskou. V následném dělení tzv. Aryanské epochy pak nacházíme sedm po sobě jsoucích epoch: 1) Staroindickou 2) Perskou 3) Babylónsko-Egyptskou 4) Řecko-Římskou 5) Germánsko-Anglosaskou 6) Slovanskou a 7) Filadelfskou. Tyto epochy nebyly vyjmenovány nijak náhodně, ale odpovídají biblické charakteristice sborů (ve Zjevení sv. Jana) a poslední epocha „filadelfská“ bere svůj název v pojetí duchovně „všebratrském“.

Nyní se necházíme na významném přechodu mezi epochou Germánsko-Anglosaského individualismu a Slovanskou epochou „probouzení duchovní já“, v níž počíná rys vědomého duchovního já, spolupracující sebe-vědomě s druhými. Vytváří se tak základ rodícího se spolu-cítění a spolu-žití těch, kteří se chtějí podílet díky přímému nahlížení na smysluplnost, nikoli už ve smyslu materialisticky prosazovaného „komunismu“, ale díky přínosu dospělé a zralé individuality, která chápe svoji propojenost s celkem světa pozemského i zakotvenost v podstatě duchovního základu.

Zánik individualismu je tedy výrazem nepřesným. Jde spíše o transformaci. „Egoistická osobnost“ nahlédne své meze a skloní se před moudrostí celistvosti, spolu-podílení se na jednotě v rozmanitosti. To, čím dosud epocha individualismu nevládne je „praktické vyzařování“ a procítění hodnot, které se snažila hlásat. Ego stále rozšiřuje svoji chtivost, ale hodnoty života samého v této chtivosti zanikají. Jakoby musela lidská namyšlenost rozumářského ega a prospěchářství sklonit pyšnou hlavu a vrátit se k pokoře vůči bytí světa a vyzařování života vědomého z úrovně srdce, středu bytosti. 

Krajní individualismus, reprezenovaný především kulturami Západu tak stojí před výzvou „srdce a obětavosti“, kterou má disponovat budoucí epocha Slovanská. Ta přitom nereprezentuje imepriální nadřazenost jednoho národa nad druhým, ale spíše ideu spolupracující různosti a vědomou radost z hodnot, které nejsou pouze materiálními věcmi a zisky, ale spíše skutečným aspketem idejí a hodnot ve vnitřní štědrosti a sdílené radosti.